Thursday, August 7, 2008

Austria-Malaysia Ceria

Peter dan Gabi dengan air gelas besar
Assalamualaikum / Good Day.....
Setelah sekian lama menanti dan saling berutus e mel akhirnya kenalan internet WKH selamat sampai di Malaysia, Terengganu dan Gong Badak (WKH).
Jam 9 malam kami seisi keluarga telah menanti mereka di Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM), Kuala Terengganu.
Pada siangnya kami cuba hubungi MAS untuk mendapat kesahihan mengenai penerbangan mereka berdua tapi nama mereka tiada dalam pangkalan data penumpang. Kami cuba hubungi Airasia, gagal kerana telefon tidak dijawab. Oleh itu, kami cuma tawakkal dan berharap mereka akan sampai di LTSM pada malamnya sebagaimana yang diberitahu oleh Gabi .
Sesampainya di hadapan pintu Balai Ketibaan, ternampak akan wajah yang dikenali berdasarkan foto dalam e mel.
Gabi dan Peter dah betul-betul sampai. Mereka terkejut bila mendapati kami sefamili menanti mereka kerana cadangan mereka ialah untuk menaiki teksi sahaja ke WKH.
Di tangan Gabi ialah salinan entry blog dan alamat rumah kami untuk rujukan mereka dan pemandu teksi. Bersungguh nampaknya mereka mengheret 2 buah beg pakaian yang sarat.
Setelah bersalaman dan bertanya khabar, mereka dibawa ke kereta untuk ke WKH.
Oleh kerana dahaga, kami terus membawa mereka menikmati Air Gelas Besar Piyor yang masyhur di Seberang Takir, KT.
Sambil minum kami bertanya khabar dan mengalu-alukan kehadiran mereka yang pertama kali ke Malaysia. Kami amat berharap Terengganu akan meninggalkan kenangan yang manis buat mereka nanti.
Kehadiran mereka dari 5 - 7 Ogos untuk selama 3 hari 2 malam juga memberi seribu makna kepada WKH.
Sepanjang mereka di sini beberapa tempat menarik telah mereka lawati seperti Taman Tamadun Islam, Pasar Payang, tempat pembuatan bot Custom Made Wooden Yatch Hj. Abdullah bin Muda, Pulau Duyong Besar, bengkel batik dan tembaga Wanisma Kampung Ladang, Pantai Merang dan beberapa lokasi menarik yang lain di sekitar KT.
Peter dan Gabi tekun mendengar perihal sirih dan bunga melur (Jasmine) yang ada di Laman Nyaman. Peter bercadang nak bawa balik anak sirih tetapi akhirnya dia mengambil dua biji durian untuk cuba ditanam di Austria. Katanya kalau menjadi, ini merupakan durian yang pertama dari Terengganu yang tumbuh di Austria. Kami ketawa besar.

Bersantai di Laman Nyaman, Peter bermain congkak dan selambut denganAdeq. Baginya inilah peluang mempraktikan ilmu matematik yang diajarnya di sebuah sekolah di Melk, Austria. Menurut Peter permainan ini menarik kerana aplikasi matematik dan strategi perlawanan yang unik.
Menikmati buah rambutan, langsatduku, asam jawa dan keropok. Semua dimakan oleh pasangan ini. Yang paling disukai oleh Peter tentulah keropok lekor.

Gabi menerima cenderamata WKH dari KakWan selepas supper di Laman Nyaman
Gabi terharu dengan layanan yang diberikan oleh WKH. Mereka berdua berharap akan dapat ke sini lagi di lain masa dan mahukan kami berkunjung ke Austria.
WKH: Kalau ada rezeki kami pun nak ke Melk, Austria berkunjung ke kampung Gabi dan Peter.
Thanks Peter and Gabi for the wonderful time with us. Hope our friendship will be cherished forever.

2 comments:

W@fA said...
This comment has been removed by the author.
W@fA said...

mendiang Suzanna Martha Frederika Van Osch (Queen of Horror),amat menggemari bunga jasmin ketika hayatnya.Bunga jasmin dijadikan penghias di setiap sudut rumahnya selain drp perhiasan rambut ketika berlakon atau di rumah.Paling menarik bunga ini dijadikan makanan rutin pengganti nasi..
Cuba gunakan info ini utk pengunjung homestay..Its a great story to tell..... : ) by AKEY